Het onderwijs van de Hogeschool van Amsterdam stond en staat voor een grote uitdaging. Om het aantal besmettingen met het coronavirus te beperken is besloten tot 31 augustus de deuren te sluiten voor studenten. Dit betekent geen fysiek, maar volledig online onderwijs tot de zomer.

De overgang naar volledig online onderwijs betekent nogal wat voor de docent, student en ondersteuning. Hoe doen we dat? Hoe ons onderwijs aan te passen, te organiseren en uit te voeren?

Edulab, bestaande uit adviseurs onderwijsvernieuwing, functioneel beheerder en onderwijskundigen, staat van meet af aan paraat om de opleidingen te ondersteunen (Edulab-team per cluster). Op zondag 15 maart werden de eerste online trainingen op Virtual Classroom verzorgd en aan het einde van de dag waren al 80 docenten getraind. De teller staat inmiddels op meer dan 300 docenten voor de faculteit Business & Economie.

De aanleiding is natuurlijk dramatisch, maar de noodgedwongen sluiting van de hogeschool heeft een digitale revolutie in het onderwijs ontketend. Nu loggen zelfs de grootste digibeten in op Zoom, Microsoft Teams, of Screencast-O-Matic om een videoles te geven. En zo ervaart iedereen zijn eigen kinderziektes, hoezeer het enthousiasme ook breed wordt gedeeld.

Ook als het Wibauthuis en de Fraijlemaborg straks weer volstromen met studenten, zeggen docenten gebruik te blijven maken van de online mogelijkheden. Van interactieve online lessen tot het maken van een kennisclips met Screencast-O-Matic. "Ja, prima tool", liet Kees Klaver weten. "Had ik eerder iets mee moeten doen!"